تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/02/05 - 13:31
کد خبر: 393347

در پیشخوان انتخاباتی «خبرنامه دانشجویان ایران» بخوانید/ بخش چهارم

ظریف به رهبری قول عدم کاندیداتوری داد؟/ شرط کناره‌گیری سعید محمد از انتخابات/ دعوتنامه توئیتری برای کاندیداتوری رئیسی

ظریف به رهبری قول عدم کاندیداتوری داد؟/ شرط کناره‌گیری سعید محمد از انتخابات/ دعوتنامه توئیتری برای کاندیداتوری رئیسی

۲۸ خردادماه امسال تکلیف ریاست سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی با رای مردم مشخص خواهد شد و از حالا کم کم تنور انتخابات درحال داغ شدن است و شخصیت‌های سیاسی درحال اعلام داوطلبی خود برای کاندیداتوری یا برگزاری جلسات خود برای نهایی کردن اعلام حضورشان هستند. همچنین فضای انتخابات از حالت سردی سال ۹۹ بیرون آمده و با نزدیک شدن به موعد رای‌گیری تب و تاب‌ آن گرم و گرم‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۲۸ خردادماه سال جاری سیزدهمین رئیس دولت جمهوری اسلامی با رای مردم مشخص خواهد شد و از حالا کم کم تنور انتخابات درحال داغ شدن است و شخصیت‌های سیاسی درحال اعلام کاندیداتوری یا برگزاری جلسات خود برای نهایی کردن اعلام حضورشان هستند. فضای انتخابات از حالت سردی سال ۹۹ بیرون آمده و با نزدیک شدن به موعد رای‌گیری تب و تاب‌ آن گرم و گرم‌تر می‌شود.

احزاب در قالب ائتلاف‌ها و تشکیل جبهه‌های متعدد به سمت همگرایی و وحدت حرکت کرده تا بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های همدیگر فضای بهتری را برای معرفی، تبلیغات و رای‌آوری نامزد مورد نظر خودشان فراهم آورند.

رهبر انقلاب نیز در نخستین روز سال جدید در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که با آحاد ملت شریف ایران داشت، خطاب به افرادی که می خواهند داوطلب انتخابات شوند، فرمودند: «انتظار داریم سنگینی کار را متوجه شوید و بدانید چه مسئولیت سنگینی را می خواهید بر دوش بگیرید. اگر دیدید که می توانید این مسئولیت را بعهده بگیرید، آن‌گاه وارد کارزار انتخاباتی شوید.»

با توجه به شرایط ویژه اپیدمی کرونا که کشور گریبان گیر آن است شاید روند و مراحل انتخابات کمی متفاوت تر از سالیان گذشته برگزار شود.

به عنوان مثال باتوجه به عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها، مطمئنا از تب و تاب و حواشی داغ انتخابات در دانشگاه‌ها کاسته شده است و اغلب فعالیت ها در بستر فضای مجازی شکل گرفت است. اما گسترش علم ارتباطات و حضور گسترده و همه جانبه کاربران فضای مجازی که هر روزه به تعداد آنها نیز افزوده می‌شود سبب شده است که بسیاری از مردم از طریق رسانه ملی و فضای مجازی پیگیر این انتخابات و به دنبال رصد اخبار جدید و مهم هستند.

از این رو قصد داریم اخبار و رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری را در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشخوان انتخابات» ارائه کنیم.

در ادامه گزیده‌ای از مهمترین اخبار انتخابات ۱۴۰۰ را در هفته ای که گذشت را می‌خوانید؛

دعوتنامه توئیتری برای کاندیداتوری رئیسی

حجت‌الله عبدالملکی از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله رئیسی در توئیتی با هشتگ انتخابات ۱۴۰۰نوشت: «سلام علی ابراهیم». این توئیت با واکنش علی نادری مدیر روابط عمومی قوه قضاییه روبرو شد و در پاسخ به عبدالملکی نوشت: «آقای دکتر سلام لطفاً آرزوها و علاقه مندی ها رو در قالب خبر اعلام نکنید.» عبدالملکی هم در پاسخ به نادری نوشت: «سلام برادر این خبر نیست این یک دعوته ... کشور به حضور #آیت_الله_رئیسی نیاز داره. امیدواریم دعوت مردم رو ببینن و بپذیرن.» (جزئیات بیشتر)

کاندیدای ناشناخته انتخابات: رنگ انتخاباتی‌ام فیروزه‌ای است

وهاب عزیزی در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز برگزار شد، کاندیداتوری خود را در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

این فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا با قرائت بیانیه‌ این جبهه، آن را جریان سوم دانست که به منظور تشکیل «دولت جوان جهادی» وارد عرصه انتخابات می‌شود.

در ادامه این بیانیه، وی شعار «در مسیر ولایت، جهاد ادامه دارد» را به عنوان شعار این جبهه سیاسی و رنگ فیروزه‌ای را رنگ انتخاباتی این جبهه اعلام کرد. (جزئیات بیشتر)

واکنش سعید محمد به ادعای راه اندازی ستاد انتخاباتی

سعید محمد، کاندیدای انتخابات 1400 با تکذیب ایجاد هرگونه ستاد انتخاباتی نوشت: مدتی است تحرکاتی در سطح شهرهای ایران در قالب ستاد انتخاباتی اینجانب در حال انجام است. در راستای پایبندی و عمل به قانون به استحضار می رساند صدور هر گونه حکم مسئولیت از جمله رئیس ستاد یا مسؤل شورای راهبردی ستاد از سوی اینجانب، تکذیب می شود. لذا به جهت احترام به قانون از همه عزیزان استدعا داریم ضمن رعایت حقوق مردم از هرگونه فعالیتی که جنبه تبلیغات انتخاباتی داشته باشد و نیز هرگونه مصاحبه یا گفتگو در رسانه های استانی و ملی با این قبیل عناوین خودداری فرمایند (جزئیات بیشتر)

ظریف به رهبری قول عدم کاندیداتوری داده است؟

وزیر امور خارجه نامه‌ای به رهبری نوشته که در آن درخواست کرده جلوی فشارها بر تیم مذاکره کنندگان هسته‌ای گرفته شود تا مذاکرات وین به سرانجام برساند. او در این نامه تأکید کرده که کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ نخواهد شد. (جزئیات بیشتر)

آذری جهرمی خود را خرج انتخابات ۱۴۰۰ می‌کند؟

آفتاب یزد نوشت: آذری جهرمی همان روزی که از مجلس رای اعتماد گرفت و وزیر شد همواره یک شایعه یا احتمال پیرامونش وجود داشت: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰.اکنون بعد از ۴سال به روزهایی رسیدیم که او باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد وارد میدان شود یا خیر. 

در شرایط فعلی آذری جهرمی امتیازهایی دارد. مهمترین امتیاز وی جوانی است و امتیاز بعدی حضور در شبکه های اجتماعی.

چند روز پیش یک روزنامه اصولگرا در عکس و تیتر نخست خود پیش‌بینی کرده بود که آذری جهرمی در رویای شهرداری تهران است. لیکن به نظر می‌رسد بعید است او منتظر نتایج انتخابات شورای شهر باقی بماند. انتخاباتی که احتمال ریزش تمام نیروهای اصلاح‌طلب آن وجود دارد و به نظر می‌رسد اصولگرایان مجددا به صندلی‌های خود باز می‌گردند. (جزئیات بیشتر)

کاندیدای دقیقه نود اصلاح طلبان لو رفت

روزنامه اعتماد با اشاره به کاندیداهای کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نوشت: بعد از ظریف و محسن هاشمی از سال جدید زمزمه‌هایی دوباره درباره احتمال کاندیداتوری جهانگیری شنیده شد. با این حال چنانچه جهانگیری تصمیم خود را برای کاندیداتوری بگیرد، احتمالا از میان دیگر احزاب اصلاح‌طلب چندان حامیان جدی و مهمی نخواهد داشت.

چه آنکه برخلاف محبوبیت چندسال پیش، حالا به خاطر تداوم حضورش در دولت و عملکرد ضعیف دولت محل انتقاد است. اما به‌هرحال مشخص است که کاندیداتوری او همزمان با کاندیداتوری ظریف عملیاتی نخواهد بود و احتمالا تنها یکی از این دو به میدان می‌آیند . (جزئیات بیشتر)

«ظریف» را برای انتخابات ۱۴۰۰ مناسب می‌دانیم

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: از نظر این حزب، آقای دکتر ظریف شاید تنها شخصیتی باشد که نسبت به چهره‌های هم‌عرض خود و یا در سطوحی بالاتر از او که می‌توانند صلاحیت اداره کشور را داشته باشند، حاصل جمع این نکات در این شخصیت از آن‌ها بیشتر است. (جزئیات بیشتر)

سایت اصولگرا حقه احمدی نژاد را افشا کرد

احمدی‌نژاد نه‌تنها در تصمیمات و اقدامات خود نشان داد که با مراجع فاصله‌ی فکری دارد بلکه تیم احمدی‌نژاد به تخریب مراجع و علما نیز پرداختند. به‌طوری‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهریورماه ۱۳۸۸ در دیدار با هیئت دولت فرمودند گاهی علمای دین، بزرگان دین، مراجع حتّی، نصایحی می‌کنند، درباره‌ی مسائلی توصیه‌هایی می‌کنند؛ این را مغتنم بشمرید؛ این‌ها را حمل بر محبت و علاقه‌مندی بکنید.

یار نزدیک احمدی‌نژاد؛ یعنی اسفندیار رحیم مشایی اظهارات متعددی داشت که نارضایتی علمای دین را به همراه داشته است. اظهارات ایشان در خصوص اسلام منهای روحانیت، دخالت در امور دینی و فتاوی و ارائه قرائت جدیدی از اسلام و امام زمان، پایان دوره اسلام‌گرایی، تأکید بر ایران باستان و ایران گرایی در عوض اسلام‌گرایی و اظهار دوستی با مردم اسرائیل و همچنین برخی اقدامات ایشان مانند حضور در مجلس رقص، حمل قرآن با دف در یک جلسه زیر نظر ایشان، سبب شد تا مراجع نسبت به او حساسیت داشته باشند. اما احمدی‌نژاد نه‌تنها از مواضع مشایی اعلام برائت نکرد بلکه به‌طور ضمنی و صریح آن‌ها را تأیید و تکرار کرد. (جزئیات بیشتر)

نامزد اصلاح طلب انتخابات: لیبرال‌ها را به دولتم راه نمی‌دهم

مصطفی کواکبیان یکی از این نامزدها احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات می گوید:نگران نیستیم که رد صلاحیت شوم؛ ضمن اینکه زیربار مسئولیت رفتن برای ما چندان خوشایند نیست؛ لذا ما بر اساس وظیفه گمان می‌کنیم که خواهیم توانست باری را از روی دوش ملت برداریم. سایر جریانات و احزاب هم نامزد دارند همانطور که ادوار گذشته هم داشتند. نامزدی من برای ریاست جمهوری سیزدهم  با اجماع تصویب شد، در حالی که من چندان خودم راضی نبود.

دبیر کل حزب مردم سالاری ادامه داد:با توجه به اینکه انتخابات شوراها هم همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود و انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان هم وجود دارد خیلی معتقد نیستم که میزان مشارکت بیشتر از اسفند ۹۸ باشد، البته تا ۲۸ خرداد زمان بسیاری باقی مانده و ممکن است که اتفاقاتی بیفتد که مردم انگیزه بیشتری برای حضور پیدا کنند. (جزئیات بیشتر)

محمد هاشمی: فائزه هاشمی سرتق است حرف زدن با او فایده‌ای ندارد

محمد هاشمی در گفتگو با شرق و در پاسخ این سوال که آیا درباره مواضع فائزه هاشمی با وی حرف می‌زنید؟ اظهار داشت: «متاسفانه نه» و در توضیح چرایی آن گفت: ایشان سرتق است؛ البته خودش می‌گوید من سرتق هستم. خب اینچنین آدمی حرف گوش نمی‌کند؛ آدم با کسی حرف می‌زند که بداند روی او تاثیرگذار است، بنابراین روی این ملاحظاتی که هست به سمت ایشان نمی‌روم، مگر آنکه از من بخواهند با ایشان صحبت کنم.

برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «خیلی با ایشان (فائزه هاشمی) دیگر مراوده نداریم»، درباره تذکر برادر مرحومش نسبت به دیدار فائزه هاشمی با بهائیان گفت: زمانه، تغییراتی در انسان‌ها به وجود می‌آورد. (جزئیات بیشتر)

کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات قطعی شد؟

علی لاریجانی نامی است که در چند دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری بارها مطرح شده؛ او خود اولین بار در انتخابات سال 1384 نامزد شد؛ زمانی که در قامت یک اصولگرای تمام عیار پس از یک دهه ریاست بر صداوسیما مورد توجه اصولگرایان سنتی نیز قرار گرفت و نامزد مطلوب آنها شد. اما جوانترهای اصولگرا که اعتقادی به وحدت نداشتند بازی سنتی های این جریان را به هم ریختند و نتیجه آن شد که کسی حاضر به انصراف نشد و جریان اصولگرا با 4 کاندیدای مختلف پای به رقابت گذاشت. نتیجه آن انتخابات برای لاریجانی شکست بود. آن زمان اصلاح طلبان با تجربه ای که از صداوسیمای تحت مدیریت لاریجانی داشتند، سایه او را با تیر می زند. شعار انتخاباتی «هوای تازه» اش را جدی نمی گرفتند. حرف های او درباره دموکراسی را در کنار عملکردش در صداوسیما به نقد می کشیدند. (جزئیات بیشتر)

نتایج آخرین نظرسنجی درباره انتخابات ۱۴۰۰

در این نظرسنجی از شهروندان پرسیده شده است «خود شما برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری چه تصمیمی گرفته اید؟» که ۴۳.۳ درصد از پاسخگویان گفته اند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد، ۴.۷ درصد احتمال زیاد شرکت خواهند کرد، ۲۰.۸ درصد هنوز تصمیم نگرفته‌اند، ۵.۸ درصد احتمال کمی دارد شرکت کنند و ۲۵.۳ درصد به هیچ وجه شرکت نخواهند کرد. (با توجه به انجام نظرسنجی به صورت تلفنی دو نکته را باید در نظر داشت: اول اینکه حداکثر تمایل به مشارکت همان عدد گزینه «قطعاً شرکت نمی کنم» (حتی حدود چهار درصد کمتر) است و دوم اینکه با توجه به محافظه کاری ناشی از روش تلفنی عدد گزینه «به هیچ وجه شرکت نمیکنم» معتبر نیست چون بخشی از کسانی که قصد شرکت در انتخابات ندارند گزینه «هنوز تصمیمی نگرفته‌ام» را انتخاب می‌کند.) (جزئیات بیشتر)

کسی که لاریجانی را نامزد اصلاحات بداند، اصلاح‌طلب نیست

احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران درباره انتشار خبری مبنی بر حذف عارف از عرصه انتخابات، گفت: با شناختی که از شخصیت محمد خاتمی و محمدرضا عارف دارم، بعید می‌دانم این اخبار صحت داشته باشد. تا کنون چنین موردی سابقه نداشته و هنوز اصلاحات در مورد مصادیق کاندیداها به توافق نرسیده است تا درباره حضور یا عدم حضور عارف تصمیمی اتخاذ شود.

وی افزود: البته اخبار حاکی از آن است که عارف جلسات خود را مرتب تشکیل می‌دهد و در حال فعالیت است، بنابراین نشانه‌ای از کناره‌گیری او نیست و نمود بیرونی برای این اخبار وجود ندارد.

عضو جبهه اصلاحات ایران با بیان اینکه در نهاد اجماع‌ساز هنوز تصمیمات نهایی درباره مصادیق احتمالی اصلاحات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اتخاذ نشده، اظهارکرد: انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ ، عرصه رقابت ژنرال‌های جریان‌های سیاسی است، بنابراین بعید است افراد ناشناخته به عنوان کاندیدا معرفی شوند. کسانی که داعیه حضور در انتخابات1400 را دارند، افرادی هستند که سرشناس هستند و تا کنون تمایل آنها برای اعلام نامزدی دیده شده است. (جزئیات بیشتر)

کوشکی: آیت الله رئیسی نمی‌خواهد نامزد انتخابات شود

محمد صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا : «اگر به عملکرد جناح اصلاحات در ادوار گذشته توجه کنیم خواهیم دید که از نظر آنان استفاده از جنگ روانی و عملیات تخریبی برای حذف رقیب، هیچ مشکلی ندارد و در این زمینه افراد متخصصی دارند. اساسا به استفاده از این روش باور دارند و این کار را در انتخابات یا غیر از آن مجاز می‌دانند، نیروهای نیز دارند و هر وقت که احساس خطر کنند از آنان استفاده می‌کنند لذا فرقی ندارد که نامزد اصولگرایان آقای رئیسی باشد یا هر فرد دیگری. هر قدر بیشتر احساس خطر کنند به شکل زننده‌تری از این روش بهره می‌گیرند».

وی در پاسخ به اینکه آیا این رویکرد اصلاح‌طلبان ممکن است موجب تکرار تجربه 96 برای آقای رئیسی شود؟ گفت: «اصلا مساله آقای رئیسی نیست. روش اصلاح‌طلبان همین است و استفاده از آن در مقابل هر نامزدی که مقابل خود ببینند، قطعی است. اینکه رئیسی باشد یا دیگری فرقی ندارد. قالیباف هم باشد، همین تخریب‌ها را خواهند کرد حتی با خشونت بیشتر».

کوشکی با اشاره به اینکه «ممکن است که جناح اصولگرا روی قالیباف اجماع کند» گفت: «من درباره کاندیداتوری آقای رئیسی فکر می‌کنم که ایشان شخصا تصمیم درستی گرفته و قصد کاندیداتوری ندارد. به هرحال او حرکتی را در قوه قضاییه شروع کرده که به مراتب بهتر و مهم‌تر از قوه مجریه است. بر این اساس خروج ایشان از قوه قضایه حتما آن ماموریت مهم را به خطر انداخته و ناکام خواهند گذاشت.» (جزئیات بیشتر)

شرط کناره‌گیری سعید محمد از انتخابات

سردار محمد ضمن اینکه تاکید کرد: «در بین عزیزانی که تا به امروز مطرح شده اند، خودم را اصلح می دانم»، درباره شرط کناره گیری خود از عرصه انتخابات ریاست جمهوری اینطور گفت: «من ابتدا خدمت آقای رییسی رفتم تا برنامه را با ایشان تنظیم کنم. ایشان گفتند که به انتخابات ورود نمی‌کنند. حتی قبل از آنکه از قرارگاه خارج شوم دوباره از ایشان پرسیدم و گفتند که قصد ورود به انتخابات را ندارند. اگر ورود کنند به آقای رییسی کمک می کنم چون ایشان می توانند اجماع خوبی ایجاد کنند و اولویت عدم انشقاق است.» (جزئیات بیشتر)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top